Kreditforsikring | Hvis dine kunder ikke kan betale!
De fleste virksomheder er sjovt nok afhængige af at opkræve betaling ved deres kunder. Nogle er flinke og tilbyder kunderne kredit, så de kan bruge en større sum penge på én gang og vente med regningen.
Det kan være guld værd for både dig selv og kunden, fordi det sikrer fleksibilitet og tillid i samarbejdet. Men det kan hurtigt gå hen og give bagslag, hvis regningen ikke betales til den aftalte tid.
Især for en lille virksomhed, så kan én ubetalt regning fra en stor kunde faktisk være det, der vælter budgettet. I sådan et tilfælde er det godt at have en kreditforsikring på plads, så der er styr på dækningen, hvis en kunde eksempelvis går konkurs, før betalingen har fundet sted.
Hvad dækker en kreditforsikring over?
Hvis en debitor ikke betaler det skyldige beløb til tiden, kan der hurtigt gå hen og gå koks i både budgettet og relationen til kunden. Med en kreditforsikring i baghånden kan du dog sikre, at problemet ikke bliver så stort, og at virksomhedens økonomiske hul nok skal blive dækket hurtigt.
En kreditforsikring går ind og dækker helt op til 90 procent af en regning, hvis kunden ikke kan betale det, du har til gode. Når forsikringen tegnes, vil en række risikoeksperter vurdere dine kunders finansielle status og stabilitet og på baggrund af det komme med en kreditgrænse. Det angiver, hvad du kan bede om fra forsikringen, hvis den pågældende kunde ikke lever op til sit betalingsansvar.
I sidste ende kan det beskytte din egen virksomhed mod konkurs og at blive økonomisk insolvent. Manglende betalinger kan ellers hurtigt sætte gang i en kædereaktion, hvor flere små virksomheder kommer under pres og pludselig ikke kan betale deres egne regninger, hvis ikke de får deres indtægt ind til tiden.
Hvordan får jeg fat i en kreditforsikring?
Modsat en del andre forsikringer, så er det faktisk ikke alle forsikringsselskaber, der udbyder en kreditforsikring. Så her kan der blive brug for lidt ekstra research. Der er dog stadig mange forskellige muligheder i Danmark, så du skal nok finde den rigtige, hvis du er villig til at lægge lidt tid og kræfter i projektet.
Når du indhenter tilbud, så vær opmærksom på de særlige vilkår, der gør sig gældende i netop din forsikringsløsning. Det gælder krav til fakturering og rykkerproces, kreditvurdering af kunden, hvornår sagen skal indsendes til inkasso samt udsættelse under forskellige omstændigheder.
Som altid er det en rigtig fin idé at indhente tilbud fra flere forsikringsselskaber, så du har noget at sammenligne med. Du kan også overveje, om det forsikringsselskab, du allerede bruger privat eller erhvervsmæssigt, kan være behjælpelige og eventuelt give nogle gode rabatter til dig og din virksomhed.
Få et overblik, og hold styr på sagerne
En af de helt store fordele ved at have en kreditforsikring er, at du får et fint overblik over kreditrisikoen for dine kunder samt transaktioner til og fra din virksomhed. Du får ubetinget finansiel rygdækning, hvis en kunde nægter at betale eller simpelthen ikke har mulighed for det, og visheden om det kan give ro i sjælen langt hen ad vejen.
Virksomheder er drevet af mennesker, og mennesker kan desværre af og til være ret så uberegnelige. Selvom du stoler på dine kunder og har tillid til jeres samarbejde, kan det derfor være en rigtig god investering at forsikre dig imod svigt fra deres side. Det er faktisk ikke alle, der er klar over, at der er noget, der hedder en kreditforsikring.
Når først man har lidt kendskab til, hvad den gør, er det svært at komme udenom de mange fordele. Især hvis man har en mindre virksomhed og er selvstændigt erhvervsdrivende.
Har vi overset noget eller har du en god idé? Du er altid velkommen til at skrive til os på info@informeo.dk med feedback, gode ideer eller andet input.