Produktansvarsforsikring | Hvis du sælger produkter, bør du sikre dig
Hvis du uden at vide det sælger en defekt kedel eller en bil med indbyggede fejl til en kunde, kan det hurtigt komme til at koste dig dyrt i erstatningsansvar.
Også selvom du gjorde det i god tro.
Der kan efterhånden rejses sager på baggrund af alle produkter, såfremt de ikke virker eller forvolder skade på køberen eller køberens ejendele.
Derfor er det altid en god idé at sikre sig med en produktansvarsforsikring, hvis man sælger ting gennem sin virksomhed. En produktansvarsforsikring går nemlig ind og dækker de økonomiske krav om at godtgøre for en skade, juridisk og teknisk bistand samt hjælp til at føre en eventuel sag mod kunden, hvis denne kommer med urimelige krav.
Hvad er en produktansvarsforsikring?
En produktansvarsforsikring kan derfor hurtigt blive din bedste ven. Vi har alle hørt skrækeksempler fra USA om eksempelvis kvinden, der kom sin kat i mikroovnen og derefter succesfuldt sagsøgte producenten af mikroovnen i retten. Mens tingene måske står mindre ekstremt til herhjemme, så er det ikke desto mindre vigtigt at sikre sig mod de erstatningskrav, der kan opstå, hvis der er fejl og defekter på de produkter, man sælger.
Der kan både være tale om erstatningssager, hvor en virksomhed har begået fejl og forsømmelser i omgang med produktet, og sager, hvor de ikke har. Derfor kan det være svært at vide sig sikker. Faktisk kan en virksomheds produkter eller ydelser holdes ansvarlig i en lang årrække, hvoraf man skal have en forsikring med ”tilbagevirkende kraft”. Det vil sige, at den dækker, hvis en kunde kommer med et krav om erstatning i forbindelse med en vare købt for fem, seks eller syv år siden.
Er du i tvivl om, hvad en forsikring dækker og ikke dækker, kan det altid anbefales at bruge tid på at researche i dybden online eller ringe til forskellige forsikringsselskaber og høre mere om, hvad de inkluderer i en produktansvarsforsikring.
Selvom du vinder sagen, koster det penge
Det er vigtigt at huske på, at juridisk bistand og den tid, det tager at føre en retssag, i sig selv koster penge. Derfor vil virksomheden have omkostninger forbundet med at føre sagen – også selvom den vindes. Kommer en kunde derfor og kræver erstatning for et defekt produkt, så er det godt at være dækket på alle fronter.
Vi er blot mennesker og kan ikke sikre os mod fejl og mangler, men vi kan sikre os mod for store økonomiske omkostninger som følge af disse fejl og mangler. Det at skulle ud i en retssag med en kunde kan være en grim affære i sig selv. Den bliver ikke mindre grim af en potentiel trussel om stort økonomisk tab, hvis retssagen tabes.
Man får derfor typisk et bedre arbejdsliv og nogle mere tilfredse medarbejdere, hvis forsikringen er i orden.
Pakkeløsninger er ofte det nemmeste
Det vil ofte være smartest at købe din produktansvarsforsikring som del af din samlede virksomhedsforsikring. Den kan indeholde forskellige komplementære forsikringer såsom sikring af medarbejderne, driftstab, uheld på landevejen og så videre. De fleste forsikringsselskaber er flittige med rabatterne, hvis du skræddersyer din forsikringspakke ét sted.
Når du skal ud at investere i dine forsikringer, så skal du derfor kigge din virksomhed efter i sømmene og virkelig overveje, hvad der er mest essentielt at få dækket lige netop i dit tilfælde. Det koster selvsagt at have forsikringerne i hus, men det kan spare én for uhyrlige og destruktive summer, hvis uheld af den ene eller anden art er ude.
Det er som hovedregel en god idé at indhente tilbud fra flere forskellige selskaber og sammenligne priser og løsninger på kryds og tværs for at nå frem til den helt rigtige pakkeløsning.
Har vi overset noget eller har du en god idé? Du er altid velkommen til at skrive til os på info@informeo.dk med feedback, gode ideer eller andet input.