Virksomhedsforsikring | Få den bedste start som erhvervsdrivende
Når du starter en virksomhed op som selvstændig, er det utrolig vigtigt at få tegnet de rigtige forsikringer fra starten. På den måde undgår du ubehagelige økonomiske overraskelser undervejs i form af høje erstatningskrav eller store omkostninger efter uheld på arbejdspladsen.
En virksomhedsforsikring er en paraplybetegnelse for den vifte af forsikringer, du bør anskaffe dig til din virksomhed, så du er dækket godt ind.
Du har måske hørt ordet ”erhvervsforsikring” før. Hos nogle forsikringsselskaber dækker den betegnelse rigtigt nok over det samme som en virksomhedsforsikring, men ofte vil der være nogle forskelle. Den sidstnævnte egner sig bedre til små virksomheder, der behøver mindre forsikring, mens den førstnævnte passer bedst til store virksomheder med et større behov.
Du kan få en kvalificeret vurdering ved at kontakte en eller flere rådgivere ved forskellige forsikringsselskaber.
Fra inventar til medarbejdere
Der kan faktisk være rigtig mange ting at forsikre i en virksomhed. Derfor vil du skulle inkludere flere løsninger i din samlede virksomhedsforsikring, for at det giver bedst mulig mening. Det afhænger selvfølgelig af, hvilken type virksomhed du har.
En løsøreforsikring går ind og dækker inventar og produkter, man måtte have liggende på lageret eller i kontoret, og som jo desværre kan forsvinde eller blive ødelagt i forbindelse med tyveri, brand, oversvømmelse eller noget helt fjerde. En driftstabsforsikring minder lidt om, men er alligevel anderledes, fordi den dækker over de tab, der opstår, hvis der eksempelvis forvoldes skade på lokaler, eller der må en ombygning til.
Her dækkes elementer som midlertidig leje af nye lokaler, ekstra husleje efter renoveringer samt lønudgifter, mens virksomhedens aktivitet er sat i bero. Det kan være en økonomisk redning at have forsikringerne i orden, når uheldet er ude!
Husk at overholde de lovpligtige forsikringer
Mens mange forsikringer i din pakke kan skræddersyes til virksomhedens specifikke behov, så er der et par, du som dansk arbejdsgiver skal have styr på. Det er for eksempel en arbejdsskadeforsikring, som sikrer udbetaling i tilfælde af, at en af dine medarbejdere kommer ud for en ulykke på arbejdspladsen eller får fysiske skader som følge af arbejdsmiljøet.
Den skal vel at mærke tegnes for alle typer af ansatte – deltids-, fuldtids- og løntilskudsansatte. Er du selvstændig i et enkeltmandsfirma, er der dog ikke noget krav om, at du skal tegne en arbejdsskadeforsikring for dig selv – men det er dog værd at anbefale, at du også sørger for dig selv!
Derudover er der den såkaldte motoransvarsforsikring, som går ind og dækker, hvis du eller en af dine ansatte er involveret i et biluheld med virksomhedens køretøj. Vær opmærksom på, at der kan være undtagelser og ekstra regler, hvis du bruger din bil i både private og erhvervsmæssige sammenhænge.
Et væld af andre gode forsikringer
Det er relativt simpelt at antage, at jo flere forsikringer, du anskaffer dig, jo bedre. Men det kan faktisk godt være tilfældet, da der da er færre ting at bekymre sig om, hvis du eller dine medarbejdere kommer ud for et uheld. Sælger din virksomhed mange produkter, kan det være fordelagtigt at have en produktansvarsforsikring til, hvis en kunde kommer galt af sted med et af dine produkter.
En transportforsikring kan være super god, hvis virksomheden transporterer mange produkter over lange distancer, da den dækker varernes værdi, hvis de skulle lide skade eller gå i stykker som følge af et uheld på motorvejen eller landevejen.
Der kan opnås store rabatfordele ved at samle dine forsikringer ét sted, så du kun bruger en udbyder. Det kræver selvsagt, at man finder lige netop den udbyder, der passer til ens behov. Men skal man have et sted mellem fem og ti forsikringer, er der gode penge at spare ved pakkeløsninger.
Har vi overset noget eller har du en god idé? Du er altid velkommen til at skrive til os på info@informeo.dk med feedback, gode ideer eller andet input.