fbpx

En ud af fire betaler for meget for deres forsikringer

Få op til tre tilbud på forsikring

Se om du har den rigtige pris og dækning! Indtast din adresse og se, hvilke forsikringer andre, som dig, har fået tilbud på!

Gratis Uforpligtende

Omtalt i

Bliv klog på

Hvilke forsikringsselskaber har flest klager?

Inden du tegner en ny forsikring er det vigtigt at forstå, hvilke forsikringsselskaber der modtager flest klager fra deres kunder.

Klager kan give dig et indblik i kvaliteten af forsikringerne, kundetilfredsheden og hvor godt selskaberne håndterer eventuelle uoverensstemmelser.

I denne artikel vil vi se nærmere på nogle af de største forsikringsselskaber og deres klagestatistikker for at vurdere deres præstationer i forhold til deres markedsandele.

Hvilke forsikringsselskaber har flest klager?

Det er de store selskaber der har flest klager, da de har flest kunder. Det interessante er derfor at se på, hvordan de klarer sig i forhold til deres markedsandel; det vil sige om de har færre eller flere klager end deres markedsandel.

Nogle af de forsikringsselskaber, der klarer sig bedst i forhold til klageantallet i forhold til deres markedsandel, er LB Forsikring, TopDanmark og GF Forsikring. På den anden side viser statistikken, at Alka klarer sig værst, da de har 9% af klagerne, men kun en markedsandel på 6%.

Analysen er baseret på tal fra Ankenævnet for Forsikring og omfatter forsikringstyper - Hus, Indbo, Bil, mm

Hvilken forsikringstype har flest klager?

Når det kommer til at identificere den forsikringstype, der modtager flest klager, peger statistikken på ejerskifteforsikringen, der tegner sig for over 20% af det samlede antal klager i 2022.

Både Dansk Boligforsikring og Frida Forsikring Agentur havde et større antal klager i forhold til deres relative markedsandele. Derimod havde forsikringsselskaber som Tryg, TopDanmark og Gjensidige et lavere antal klager i forhold til deres markedsandele.

Det er dog vigtigt at bemærke, at antallet af klager er relativt lavt i forhold til antallet af policer. I løbet af 2022 var der i alt 259.113 policer, og der blev kun indgivet 292 klager. Desuden blev kun 66 af disse klager helt eller delvist imødekommet.

Dette betyder, at kun cirka en ud af 1.000 forsikringstagerne indgav en klage og kun en ud af næsten 4.000 klager fik fuldt eller delvist medhold.

Denne statistik antyder, at flertallet af forsikringskunder er tilfredse med deres forsikringsdækning og den service, de modtager fra forsikringsselskaberne.

Analysen er baseret på tal fra Ankenævnet for Forsikring og omfatter forsikringstyper - Ejerskifteforsikring

Kan vi gøre det bedre?

Har vi overset noget eller har du en god idé? Du er altid velkommen til at skrive til os på info@informeo.dk med feedback, gode ideer eller andet input.

Indholdsfortegnelse